2019 m. spalio 15 d., antradienis

Idea Generation and Creativity Techniques


The recent blog post introduced the meaning of creativity and innovationincluding a table
 for analyzing the difference between these two elements 

The present post aims to discuss and evaluate idea generation and creativity techniques. In generalthe idea generation viewed as a critical process in creativity. It is defined as a process of coming up with alternative solutions to a problem (MumfordMobley et al., 1991). The idea generation helps to move the idea for the next stepssuch as idea 
evaluation and selection (Mumford, 2001). The 90’s literature was more often related to idea generationwhich mostly focused 
on divergent thinking and the generation of many ideas which was firstly suggested by 
Guilford (1950,1967). Divergent thinking is a process of producing a large number of ideas 
using a short timeThis kind of strategy transferred into a divergent thinking 
test
‘’Uses’’ which often used in creativity studies (Guilford, 1967). The purpose of a test is generating many ideasfocusing on the quantitywith 
several problem solutions. A different idea was formed in the early ’20s to focus on convergent thinking. (Mumford, 2001). This type of thinking emphasizes what it is usefulsets limits and narrows the list of 
solutions. (Harvard Business Review, 2003). Convergent thinking stands for a insights value creationand it helps to convert 
results from divergent thinking into products and servicesOnly worth ideas are persuing
Further research showed that there are a variety of techniques to help generate new ideasThe academics have offered two 
techniquesbrainstorming and catch ballBrainstorming method is the act of generating 
ideas while attempting to suspend evaluative thought. (Lamm &Trommsdorff, 1973). The next technique is Catchball, a cross-functional method for achieving two goalsidea enrichment or improvement,
 buy-in among players. (Harvard Business Review, 2003). The secret of successful idea generation is to start by using a variety of different 
techniques and sources. At a later stagethe successful technique or a method might become a magic formula only for 
ideas with quality. (Sowrey, 1989).  




Surprisinglyfew researchers have found that traditional methods and solutions are no longer effective in solving problems and discovering new opportunitiesThis gap seems to be an excellent field for creativitywhich helps to be more competitive and innovative. (Fillis & Rentschler, 2010). A path to creativity includes instructions as well as practice in creative problem-solvingOsborn (1957) and Parnes modelThere are two important behaviours for creative problem solving to be more effectivedivergence and convergenceDivergence is a process of forming and 
communicating connectionshelping people to see possibilities and alternatives while the 
Convergence is critical thinking in taking out those ideasevaluating them for action. (Isaksen et al.,2000). Both behaviours are importantbut researchers have stated that convergent 
thinking is more useful in solving and searching for the problem. (Schmidt et al., 2013). A certain study has analyzed the impact of creativity tools and techniques on 137 students 
by adding them to the entrepreneurship course program. (Gundry et al., 2014). Creativity techniques are methods that emphasize the value of creating a situation 
which requires to use imagination on generating new ideas and analysing problems. (Sowrey, 1989). As mentioned by Michalko (2006), creativity tools created in order to shape new 
ideasThe same author has represented a set of structured cues based on a substitute, combineadaptmodify, put to other useseliminate and reverse. This method is very effective in helping students to 
form ideas. (Michalko, 2006). Mind-mapping is another technique developed by Tony Buzan. It is a good method to use all knowledge from specific subject to record idea and solution 
generationReframing Matrix from Overseas Development Institute (2006) is also a useful technique to look at the problem from different perspectivesincouraging holistic 
thinking and examining problemspotential opportunities 

Once the examples discussedthe impact of creativity tools and techniques in classroom 
environments seems useful for students to think innovatively and creativelyThe studies 
have shown that these techniques influence entrepreneurial intentionsThe open 
environment was created to encourage students to take risks and experiment with ideas with the ability to interact with each otherestablish 
new ideasact and think creativelyThe final study results have shown that used creativity 
toolssuch as scamperreframing-matrixmind-mapping and more have influenced student self-perceptions of creativity and the skills later transfer into workplaces in order to have 
innovative outcomes. (Gundry, 2014)  

  

References 
Mumford, M.D. (2001). Something oldsomething newRevisiting Guilford’s conception of creative problem solvingCreativity Research Journal, 13, 267-276.  
Harvard Business Review. (2003). Managing Creativity and InnovationBostonMassachusettsHarvard Business 
School Press.  
Mumford, M.D., Mobley, M.I., Uhlman, C.E., Reiter-Palmon, R., & Doares, L.M. (1991). Process analytic models of creative capacitiesCreativity Research Journal,4, 91-122.  
Osborn, A. (1957). Applied imagination. NY: Scribner 
Isaksen, S.G., Dorval, B.K., & Treffinger, D.J. (2000). Creative approaches to problem solving: A framework for change.Kendall Hunt Publishing 
Schmidt, J.J., Soper, J.C., & Bernaciak, J. (2013). Creativity in the entrepreneurship program: a survey of the directors of award winning programsJournal of Entrepreneurship Education,16, 31-44.  
Gundry, L.K., Ofstein, L.F., & Kickul J.R. (2014). Seeing around cornersHow creativity skills in entrepreneurship education influence innovation in businessThe International Journal of Management Education,12, 529-538.  
Michalko, M. (2006). Thinkertoys (2nd ed.). NY: Ten Speed Press.  
Sowrey, T. (1989). Idea generationIdentifying the Most Useful TechniquesEuropean Journal of 
Marketing,24,5,20-35.  
Overseas Development Institute. (2006). Tools for knowledge and learning: A guide for development and humanitarian organisations 
Fillis, I.,& Rentschler, R. (2010). The role of creativity in entrepreneurshipJournal of Enterprising Culture 18(1), 49-81.  
Guilford, J. P. (1967). The nature of human intelligenceNew York, NY: McGraw-Hill 
Lamm, H.,& Trommsdorff, G. (1973). Group-induced extremizationReview of evidence and a minority-change explanationPsychological Reports, 33, 471-484. 

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą